mandag 8. juli 2013

Reinsdyrfillèt Med Østerssopp Og Rotpurrè

Reindyr og hjort er mine favoritter når det kommer til viltkjøtt, selv om det er dyrt. I tillegg til lammefillèt så er dette det beste kjøttet jeg vet. Reinsdyrfillèt er i tillegg lett å lage. Jeg lagde det av reindyr indrefillèt, men det blir like bra med ytrefillèt eller stykker av flatbiff. Det som er fint med reindyr og hjort, er at alle stykkene er møre, og så smaker det så utolig godt.

Svi litt i panne og 8 minutter i ovn, så er det ferdig. Jeg lager denne med stekt østerssopp, saus basert på kraft og rødvin, og med en purrè av persillerot. Jeg våger meg på å tilsette litt blåskimmelost i sausen også. Jeg velger denne gang Vismann fra Tingvoll Ost. Sammen med Kraftkar, så viser vel Tingvoll seg som kongen av norske blåskimmeloster. Kraftkar smelter ikke så godt inn i sauser, så derfor prøver jeg Vismann som er en mykere ost enn Kraftkar. Begge er fantastiske oster! Jeg liker å eksperimentere. Prøv dem.... Det er ingen grunn til å gå til utlandet for å finne gode blåskimmeloster. Bare så synd at de norske er så dyre. De er dyrene enn Roquefort og Gorgonzola, selv etter den høye importavgiften som de utlandske har. Det er noe som ikke rimer her.... Men til Oppskriften (for 1-2 personer avhenig av hungeren..., man kan doble mengden kjøtt hvis man er riktig sulten) :

250 gr Indrefillèt av Reinsdyr
1 dl Kraft (Okse eller Vilt)
2 dl Rødvin (jeg bruker matrødvin)
1 ss Soyasaus
2 Nypoteteter
200 gr Østerssopp
2 Persillerøtter
1/6 Sellerirot
2 Sjalottløk
2 Skiver Blåmuggost (Tingvoll Vismann brukte jeg)
1 Sjalottløk
1 Fedd Hvitløk
3 ss Smør

2 Stilker Fersk Timian
Salt & Pepper

Kutt en av persillerøttene i to på langs, og skjær to fine tynne skiver som skal stekes separat.

I en gryte koker man terninger av persillerøtter, sellerirot og poterer. Når de er møre, så tilsetter man litt salt og smør og lager en purè med en stapper.

Stek så soppen og de to skivene med persillerot. Ta de ut av pannen når de er ferdigstekt. Stek så finkuttet sjalottløk til du kjenner at aromaen kommer ut av løken. Tilsett så rødvin, kraft, soya, hvitløk og kok inn sammen med litt oppkuttet timian til sausen får en fin farge og konsistens.

Stek reindyrfillètene i en stekepanne på sterk varme til de får en fin farge, og sett de inn i ovnen (200 grader) i 6-8 minutter. Ta dem så ut og la de hvile under aluminiumsfolie i 10 munutter.

Da skal alt være ferdig til å servere. Kutt fillètene i skiver og server med poterer, persillerotmos og poteter. Hell så på sausen og soppen. Pynt med en halv kvist fersk timian.


A

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar